Film The Matrix geeft een mooi gesprek met niet-christen over geloof

2 vrienden komen op bezoek bij mijn vrouw en mij om gezellig te hangen en de film ‘The Matrix’ te kijken. We zetten hem aan en tussendoor houden we soms pauzes. Op een bepaald moment vertelt een vriend – die christen is – over de achtergrond van de film. Daarin vertelt hij ook dat de film is gemaakt door 2 Joodse mannen en dat er veel vergelijkingen met de Bijbel te vinden zijn.

Ik vind het erg tof om te horen. Ik besef dat de naam ‘Trinity’ misschien wel een vergelijking uit de Bijbel is. Zelf noemt de vriend ook nog de stad ‘Zion’ waar de mensen in vrijheid leven. In de Bijbel gaat het ook over Sion.

Later raak ik in gesprek met de andere vriend die niet-christelijk is. Ik bedenk mij dat ik het bijzonder vind dat in de film de zin wordt gezegd: ‘Het is volbracht.’ Een zin die Jezus ook zei. Eerst denk ik, zal ik het wel noemen tegen mijn vriend? Kan hij hier wel iets mee? Maar dan denk ik dat ik het interessant vind om te vertellen, dus vertel ik het.

Hij had daar nog niet aan gedacht. Zelf ziet hij vooral filosofische thema’s terug in de film. Zoals het wel of niet hebben van keuzevrijheid. Maar hij vindt het wel leuk dat ik het vertel.

Ik vind het tof dat door een normale filmmiddag met een reguliere film er een plek ontstaat waar christenen en een niet-christen samenkomen en praten met elkaar over geloof.

Geplaatst op 16/02/2022, in Christelijk geloof. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Plaats een reactie